Hi havia molt interès a conèixer el Pla Pilot Escoles per la Justícia Social-COV i la presentació va ser l’inici de la segona part de la jornada de divendres. Montse Moncunill, Montse Porta, Marta Corominas i Ignasi Arumí, membres de l’equip de treball conjuntament amb Marc Codina i Núria Simó, en van donar tots els detalls. Montse Porta, mestra d’educació infantil i primària, va exposar els inicis del projecte i com s’havien teixit complicitats amb els diferents agents participants. La iniciativa parteix del debat creat en el primer congrés i en la necessitat d’impregnar el voluntariat en diferents franges d’edat. La solució apuntava l’entorn educatiu, les escoles. En aquest sentit, el projecte d’escoles verdes, amb vint anys d’història,  podia ser un referent perquè el seu treballa en l’entorn del reciclatge i el medi ambient, han canviat la manera d’actuar i de pensar de la societat, i ha estat gràcies a la implicació dels mestres, els alumnes i les famílies, que ha acabat impregnant l’entorn més proper. El projecte Escoles per la Justícia Social havia de tenir els mateixos agents, però en aquest cas sumant, a més, les entitats de la Coordinadora. 

La feina que es fa a l’escola, sovint està enfocada en aquest camí de solidaritat i voluntariat, des dels treballs cooperatius, els padrins de lectura, els nens de P3 que es corden la bata els uns als altres i les famílies que sovint fan treballs voluntaris a través de les AFA. Accions que moltes vegades no en són conscients i que ja s’intueix aquesta voluntat d’ajuda a canvi de res. 

Però aquest Pla Pilot, a més, ha aconseguit la complicitat de la UVic i això dona valor acadèmic i força a tot el projecte. La seva tasca pel que fa al seguiment i l’avaluació, és importantíssima. L’equip de treball que s’ha format amb professorat de la universitat i membres de la coordinadora, és el que confeccionarà el mapa de seguiment i procés d’aquest pla pilot. En aquests moments ja s’ha fet arribar una enquesta a tots els participants del Pla per poder avaluar l’abans, el durant i el després d’aquest primer curs. Des de la Coordinadora van creure que tenien un bon projecte i el va explicar al Departament d’Educació i els hi va agradar, també al Departament de Drets Socials. Es va poder exposar davant les escoles d’Osona, en una reunió de directors, i immediatament sis escoles es van mostrar obertes a participar-hi. En aquests moments hi participen: Escola FEDAC de Prats de Lluçanès, CEES Seminari Vic, Els Castanyers de Viladrau i Les Escoles de Gurb.

L’objectiu és aconseguir que el voluntariat, a més de cobrir una necessitat, comporti també una transformació social. A partir dels infants i el seu entorn, es busca donar una mirada real de la societat, descobrint les necessitats i mancances dels menys privilegiats i treballar per una societat justa. No eternitzar els privilegis dels qui donen enfront dels que reben. Que tothom tingui les mateixes oportunitats, amb equitat. Els intercanvis socials no haurien de ser a causa d’una injustícia, sinó fruit de les relacions socials. Es vol impulsar la idea d’horitzontalitat. Que el voluntariat sigui un intercanvi entre iguals i que tenen el mateix estatus el que rep com el que dona. I també potenciar l’exercici de la capacitat que té de donar el que un dia rep.

Els Castanyers i Les EscolesRepresentants d’aquestes dues escoles de Viladrau i Gurb, respectivament, van exposar els arguments que els van motivar a participar en el Pla Pilot i les accions que ja tenen previstes per aquest curs. Xell Parés i Maria Lara, mestres de ‘Els Castanyers’, van explicar que el fet de ser una escola petita els havia motivat especialment, perquè era un projecte en el qual creien que podrien implicar alumnes, docents i entorn familiar. Ja han posat en marxa una primera acció de conscienciació. Per la seva banda, Gemma Arcarons i Carme Nasplé, mestres de ‘Les Escoles’ van explicar que el fet de ser un centre sempre obert a les entitats del municipi els havia motivat especialment a participar al Pla Pilot i que el centraran especialment en l’àmbit cultural i de relacions intergeneracionals.

Premis ‘COV Demà’

La jornada de divendres es va tancar amb la presentació dels premis ‘COV Demà’ en les seves dues modalitats: escolar i acadèmic. El Premi COV Demà al millor voluntariat escolar vol guardonar un treball de voluntariat que s’hagi realitzat col·lectivament. Pot fer referència a qualsevol àmbit de voluntariat: gent gran, cultura, exclusió social, natura, etc. L’objectiu és reconèixer i valorar el treball del col·lectiu infantil i juvenil en l’àmbit del voluntariat, potenciar els valors del voluntariat entre infants i joves, difondre el teixit associatiu de la comarca i donar a conèixer la Coordinadora de Voluntariat d’Osona (COV).  La convocatòria és anual i coincidirà amb un dels actes que organitzi la COV, un any el Congrés i l’altre durant la Trobada del Voluntariat, i el premi consistirà en un guardó de reconeixement i un premi en metàl·lic per import de 500 euros, que el col·lectiu haurà de destinar a una entitat de voluntariat.

El Premi ‘COV Demà, Innovació i Recerca’ es convocarà biennalment, coincidint amb la celebració del Congrés. El treball haurà d’aportar línies i estratègies innovadores en l’àmbit del voluntariat. Els objectius són fomentar la realització d’estudis d’interès sobre voluntariat, potenciar els valors del voluntariat, difondre els continguts dels treballs com a font de bones pràctiques i donar a conèixer la Coordinadora de Voluntariat d’Osona. El premi consistirà en un guardó de reconeixement i un premi en metàl·lic per import de 3000 euros per al treball guanyador.