VIC/estrip.- Rosa Pujols es va incorporar el setembre passat com a directora general de la Fundació Impulsa, que ja fa 10 anys que es va crear a Osona gràcies a un grup de joves empresaris que van decidir generar oportunitats per alumnes que estan en una situació de vulnerabilitat socioeconòmica, però tenen motivació per estudiar un cicle de Formació Professional. Ara com ara han acompanyat més de 650 joves i el 80% s’acaben graduant, actualment ja estan a 10 territoris: Osona, Moianès, Bages, Berguedà, Anoia, Terrassa, Sabadell, Gironès, Baix Empordà i Garrotxa, «dels 340 joves que estem acompanyant en aquest curs 2024-2025, el 38% està cursant un grau superior», detalla Pujols al programa ‘De tots colors’ de Ràdio Vic.
Una iniciativa que sorgeix del sector privat, set joves empresaris d’Osona, la qual han pogut anar expandint, «perquè és un projecte que remou i que realment interpel·la a qui el coneix. Genera oportunitats i es tracta que els joves aprofitin al màxim l’oportunitat que se’ls dona. És molt important el tema d’acompanyament, assignar a cada un dels joves un mentor i que la relació de mentoria sigui la més adient possible. El moment final, el més maco de tots, és quan s’acaba el curs i els joves es graduen i obtenen aquella titulació que els permet accedir al món laboral». Més de 200 organitzacions impulsores aporten els recursos necessaris per tirar endavant el projecte «el 90%, és finançament privat».
Actualment, tenen una borsa d’uns 250 mentors. El rol dels mentors és essencial, són persones voluntàries, «els primers dos o tres mesos es troben cada quinze dies amb el jove per intentar conèixer, veure de què poden parlar, de què poden reflexionar, com poden començar a establir aquesta relació. Durant el curs es veuen almenys un cop al mes. Per al jove, el mentor és un referent amb el qual pot establir aquesta relació de seguiment. Els mentors són gent amb ganes de poder destinar unes hores al mes, encara que siguin poques, a ajudar aquests joves, ni que sigui fer un cafè i parlar del que els preocupa, quines inquietuds tenen i, al final, poder ser un referent per a aquella persona». De la part psicopedagògica ja hi ha un equip professional que «està al cas de detectar necessitats que hi puguin haver a nivell més acadèmic. Aquest any hem començat a fer reforç escolar, perquè ens trobem que alguns joves ho necessiten, ja que hem detectat mancança d’hàbits d’estudi i de possibles reforços en algunes matèries. El mentor, al final, és una persona amb qui trobar-se amb aquell jove i fer-li una mica d’acompanyament de com se sent, com estan anant els estudis. És més tenir, a vegades, un referent i una persona amb qui establir aquesta relació i, a partir d’aquí, fer-ne seguiment durant el curs».
Joves i mentors que s’incorporen al mètode Impulsa per més d’un any, «als mentors, els demanem que hi hagi un compromís almenys de dos anys, fins que el jove es graduï en el grau mitjà. Llavors es tracta de fer una mica d’anàlisi de com és aquell jove, com és el mentor i si aquella relació pot anar bé o no, en funció de quines són les complicitats que es poden generar, per les característiques a nivell de trajectòria. Per una banda, del mentor en l’àmbit professional, pel que fa a experiència, a nivell de què el mou a fer aquesta acció social i per l’altra banda el jove, saber què està buscant amb aquesta relació».
Les crides als mentors les fan a través del territori, a través de xarxes socials, a través de les entitats, «i a través també de la figura de l’ambaixador, important a cada un dels territoris, és aquella persona que ens ajuda a fer d’altaveu en el territori, a buscar aliances, a buscar aquest treball en xarxa, tant amb entitats com amb persones i empreses del territori. L’ambaixador també juga un paper important a l’hora de buscar mentors, perquè és qui coneix en el territori persones que tenen aquesta sensibilitat per fer aquesta acció social».
El mètode Impulsa té uns trets diferencials, «és innovador, per una banda, la part més tangible, que és la part de beca, per fer front als estudis, i un ordinador, però també l’acompanyament, la part psicopedagògica, la tècnica referent al territori i el mentor. També hi ha una sèrie d’itineraris personalitzats per a cada un dels joves. Es fa el seguiment tant dels joves com de la relació de mentoria, com dels mentors, perquè tot l’engranatge i tot el mètode funcioni. Quan un jove entra dins el programa Impulsa, adquireix una sèrie de compromisos, amb els estudis, que es vegin amb el mentor, que assisteixin a les formacions i que vinguin a les visites, que s’impliquin en tot el programa. Una de les coses importants que se’ls exigeix és que agafin el compromís de fer una acció de voluntariat dins el seu territori. Per dos motius, perquè retornin una miqueta a la societat el que estan rebent i, per altra banda, perquè coneguin altres entorns que segurament desconeixen». En aquests 10 anys han passat 243 joves d’Osona pel programa i, aquest curs, 84 dels 340 són de la comarca d’Osona i 30 de Vic.
Rosa Pujols ha arribat de Berga amb la voluntat d’aportar el seu bagatge, coneixement i experiència, primer en l’empresa privada i després pública, per mantenir la «consolidació del projecte, però també aquest creixement a més comarques. Que la Fundació sigui un referent a nivell de país i sobretot l’acció social, ajudar i generar aquestes oportunitats per als joves, ja no només a les nou comarques on som, sinó de tot arreu on creiem que hi ha la necessitat i que puguem aportar». Els venen a buscar moltes vegades gràcies al boca-orella, però, «en els territoris on som comencem amb pocs joves, en funció de la capacitat que hem tingut de captar finançament per part de les donacions de les empreses o del teixit que hi ha a la zona. Intentar anar creixent, buscant més finançament per poder anar ajudant més joves».
Deixa un comentari