SANT HIPÒLIT DE VOLTREGÀ/estrip.- La millora de la comprensió lectora dels infants de Primària és l’objectiu del programa LECXIT. Es tracta d’una iniciativa promoguda per la Fundació Bofill que a Osona compta amb la participació de més de 70 infants, aquest curs 2024/25.
El voluntariat és la base del LECXIT. Està compost per persones que destinen una hora setmanal del seu temps a acompanyar un infant per ajudar-lo a entendre els textos que llegeix. Ens estem referint a persones adultes, però també a estudiants dels instituts que han decidit col·laborar en aquest projecte.
Aquest curs, el LECXIT a Osona ha començat amb més empenta que mai. El programa es duu a terme a Vic, Manlleu, Roda, el Voltreganès i, per primer cop, a Taradell. Aquests diversos punts LECXIT compten amb una persona dinamitzadora que, en la major part dels casos, també exerceix de voluntària.
Per tercer any consecutiu, les persones voluntàries han assistit a una formació que ofereix la Fundació Bofill. Aquesta vegada, la sessió de formació intermunicipal s’ha fet el 13 de gener a la Casa del Mallol de Sant Hipòlit de Voltregà. La formadora, la Queralt Girbau, va explicar de forma clara i dinàmica com establir el primer vincle amb l’infant i quines rutines es poden seguir per encetar i cloure cada sessió LECXIT. Girbau va insistir en el fet que «abans de llegir, hem de saber com està l’infant», per poder començar la lectura en el moment adequat. També és interessant seguir algun ritual de tancament, en els últims 10 minuts de cada sessió, «per crear expectatives de cara a la següent». En definitiva, va explicar molt bé els tres moments clau: despertar la curiositat per la lectura, aprofundir-hi, i acabar-la amb estratègies lectores que despertin en els nens i nenes el desig de continuar llegint.
Els assistents van poder veure i remenar diversos tipus de llibres (de coneixement, llibres-joc, àlbums il·lustrats, novel·les, poesia i teatre…). Tots ells són una bona eina per engrescar els infants en la lectura i, al capdavall, per reforçar-los la comprensió lectora. La formadora va donar alguns exemples de com escollir la lectura més adequada a cada infant. El voluntariat, en les seves valoracions, ha destacat el caire pràctic de la formació i la diversitat de propostes literàries, necessàries per encomanar la passió per la lectura.
A la formació hi van assistir unes 46 persones: el voluntariat de les cinc poblacions; les dinamitzadores del programa; les assessores en Llengua, Interculturalitat i Cohesió social (LIC) del Departament d’Educació, i tècniques municipals. En aquests moments, el programa LECXIT compta amb 21 parelles lectores a Vic; 22, a Manlleu; 16, a Roda de Ter; 6, al Voltreganès, i, 8 parelles a Taradell.
No podem oblidar posar en relleu el compromís en el programa LECXIT de tots els centres educatius, tant de Primària com de Secundària, i també de les biblioteques municipals, les quals hi tenen un paper rellevant, facilitant llibres en préstec per a les sessions de lectura i essent el punt de trobada de parelles lectores.
Deixa un comentari